Σε μια εφ όλης της ύλης συνέντευξη στην κάμερα του AgrinioNet.gr ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας μιλά για το έργο του στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας από την πρώτη μέρα που εκλέχτηκε Περιφερειάρχης.
Έχουν συμπληρωθεί 8 χρόνια από τη στιγμή που ο κ. Κατσιφάρας ανέλαβε το τιμόνι της Περιφέρειας και στην ερώτηση για ποιο λόγο μετά από όλα αυτά τα χρόνια διοίκησης στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας οι πολίτες πρέπει να τον εμπιστευτούν απαντά αναφερόμενος στο Στρατηγικό Σχέδιο της Περιφερειακής Αρχής. «Η Περιφέρεια ξεκίνησε μέσα στην πιο βαθιά κρίση των τελευταίων 70 ετών. Για επτά χρόνια δεν μπορούσαμε να έχουμε μια αυτοδυναμία του επιπέδου που θέλουμε εμείς. Βγαίνοντας από τα μνημόνια θέλουμε να έχουμε μία καθαρή θητεία εκτός περιορισμών, για να μπορούμε πραγματικά να υλοποιήσουμε όλο το όραμά μας. Αυτή είναι η πρόκληση που έχουμε» αναφέρει για να προσθέσει «Έχουμε ένα όραμα που είναι όχι απλά διατυπωμένο, το έχουμε μετεξελίξει σε ένα Στρατηγικό Σχέδιο και θέλουμε τώρα με την υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου να δώσουμε στους πολίτες ότι πράγματι αυτή η Περιφερειακή Αρχή το όραμα που είχε το ολοκληρώνει και το αποδίδει στην κοινωνία».
Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας φέρνει σαν παράδειγμα την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση “Μεσολόγγι – Αιτωλικό – Λιμνοθάλασσα» λέγοντας χαρακτηριστικά «Σήμερα εκτελούμε έργα. Τα εκτελούμε όλα; Ένα μέρος. Θέλω να τα εκτελέσουμε το σχέδιο αυτό στο σύνολο του. Αυτό είναι ένα κλασικό παράδειγμα που πραγματικά μας δίνει τη δύναμη προς το αύριο. Και πραγματικά θέλουμε μέσα από αυτή τη νέα λαϊκή εντολή να δώσουμε αυτήν την δύναμη στους ίδιους πολίτες».
Τι είναι όμως αυτό που τον κάνει να αισθάνεται περισσότερο υπερήφανος από όσα έχει κάνει στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας;
Ο Απ. Κατσιφάρας χαμογελώντας αναφέρεται στο έργο της έλευσης του φυσικού αερίου σε Πάτρα, Αγρίνιο και Πύργο αλλά και στην τομή -όπως την χαρακτηρίζει- των αστικών αναπλάσεων σε όλες τις έδρες των καλλικρατικών δήμων. «Μπορούσε κανείς να σκεφτεί πριν από 5, από 7, από 10 χρόνια ότι το Αγρίνιο θα ήταν μία πόλη που πολύ κοντά θα έχει αγωγούς φυσικού αερίου και δίκτυο; Κάνεις. Έγινε τυχαία αυτό; Όχι. Ακόμη και σήμερα που μιλάμε -γιατί είναι ενταγμένο το έργο- πολλοί επί της ουσίας δεν το πιστεύουν και κρατούν ερωτηματικά. Εγώ λέω να τα κρατήσουμε τα ερωτηματικά, γιατί πάντα πρέπει αυστηροί στην κρίση μας, αλλά ναι έχουμε εντάξει τα δίκτυα φυσικού αερίου στην πόλη του Αγρινίου» λέει αναφέρει ο και συμπληρώνει «Πώς το κάναμε είναι το θέμα, γιατί όπου πηγαίναμε πριν οι πόρτες ήταν κλειστές. Μην ακούτε σήμερα που αρχίζουν και λέει ο καθένας το δικό του. Το λένε γιατί κάποιοι πεισμώσαμε, μελετήσαμε σωστά. Δεν πήγα μόνος μου, για πρώτη φορά βρέθηκε ένας φορέας να συνεργάζεται με ένα άλλο φορέα. Πήρα τα Επιμελητήρια και λέω «θέλω μαζί σας αυτό που μας λένε όλοι ότι είναι αδύνατο, να το κάνουμε πράξη». Είχα την πολιτική βούληση, είχα τη θέληση και το πείσμα αυτό που λέγανε μονίμως «όχι δεν γίνεται», να πω όχι θα αλλάξουμε τα δεδομένα, θα πάμε από κάτω προς τα πάνω και θα είναι πραγματικότητα».
Ο περιφερειάρχης μιλά και για τις αστικές αναπλάσεις σε όλες τις έδρες των καλλικρατικών δήμων. Αναφέρεται στην ποιότητα ζωής που πρέπει να παρέχει η πόλη στους ανθρώπους «Αυτό είναι από τις μεγάλες τομές, γιατί η ποιότητα στην πόλη, η καθημερινότητα, η κίνηση για το νέο παιδί, για τον μεγάλο στην ηλικία είναι σημαντική. Μην ξεχνάμε ότι αστικοποιείται στο σύνολό της η κοινωνική συμπεριφορά. Σε λίγα χρόνια ο περισσότερος κόσμος θα μείνει στα αστικά κέντρα, άρα από τώρα πρέπει να προβλέψουμε να είναι φιλικοί οι χώροι και να σου δίνουν ποιότητα ζωής, περιβαλλοντικά να έχουν ένα στίγμα. Εμείς το καταφέραμε, όχι στο σύνολο του, όταν κάναμε τη μεγάλη τομή να κάνουμε σχέδια αστικών αναπλάσεων σε όλους τους δήμους» Παράλληλα ο κ. Κατσιφάρας κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο Αγρίνιο «Το Αγρίνιο δεν κατάφερε την πρώτη φορά, γιατί παγιδεύτηκε σε ένα αδιέξοδο που αφορά το Παπαστράτειο Πάρκο και δεν μπόρεσε να ζήσει τη μεγάλη χαρά των αστικών αναπλάσεων» είπε αναφερόμενος στην ακυρωθείσα ανάπλαση της περιόδου Μοσχολιού.
Κληθείς να απαντήσει για τις εικόνες των μαθητών που για να πάνε στο σχολείο τους μεταφέρονταν σε καρότσα αγροτικού αυτοκινήτου, αναφέρεται στις δυσλειτουργίες που παρατηρούνται στους διαγωνισμούς τόσο για τη μεταφορά των μαθητών όσο και για την δακοκτονία.
Ο Απ. Κατσιφάρας παραδέχεται ότι υπήρξαν προβλήματα στέκεται όμως στο γεγονός ότι η Περιφέρεια αλλάζει το μοντέλο των διαγωνισμών. «Όλο το μοντέλο των διαγωνισμών μεταφορά των μαθητών προσπαθούμε και το αλλάζουμε. Γιατί κάθε χρόνο εξαντλούμαστε σε διαγωνιστικές διαδικασίες, έχουμε συνέχεια ενστάσεις και μέχρι να πάει οριστικά το δρομολόγιο, ένσταση στην ένσταση, το παιδί το είδατε και στην καρότσα. Δίνουμε ένα τέλος σε αυτή την εικόνα και γι’ αυτό κάνουμε ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς για τρία χρόνια, έτσι ώστε να εξοικονομήσουμε χρόνο, να μειώσουμε τη γραφειοκρατία. Αν το κάνουμε για τρία χρόνια η μεταφορά κάθε φορά θα ξεκινά νωρίς. Αυτή τη μεγάλη αλλαγή την υλοποιούμε. Έχει πολύ κόπο, μη νομίζετε ότι συμφωνούν όλοι. Όλοι έχουν ένα «κράτημα» σε ό,τι είναι μέσα από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Αλλά η ηλεκτρονική διακυβέρνηση σου δίνει ταχύτητα, σου μειώνει το χρόνο, έχει διαφάνεια και σου δίνει και αποτελεσματικότητα».
Στο ίδιο μήκος κύματος υποστηρίζει ο Απ. Κατσιφάρας κινείται η Περιφέρεια και σε σχέση με την δακοκτονία. «Πάμε σε τριετείς διαγωνισμούς από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και όχι κάθε χρόνο να περιμένουμε τον Απρίλη μήνα, πότε θα μας έχουν τα χρήματα, γιατί αν δεν υπάρχουν τα χρήματα στο ταμείο δεν μπορούμε να βγάλουμε διαγωνιστική διαδικασία» λέει χαρακτηριστικά.
Στο τραπέζι όμως έρχεται και το θέμα της υπαίθρου που αποδυναμώνεται και μαραζώνει. Ο Α. Κατσιφάρας θεωρεί ότι πλέον δεν αρκεί απλά μια παραγωγή βάση, αλλά χρειάζεται αντιμετώπιση του δημογραφικού και προστασία της οικογένειας και της οικογενειακής στέγης. «Πράγματι μειώνεται ο πληθυσμός στα χωριά, συμβαίνει σε όλη τη Μεσόγειο και σε όλο τον κόσμο, άρα έχουμε πάει σε ένα άλλο μοντέλο κοινωνικής οργάνωσης. Όμως η ύπαιθρος είναι ένας ελεύθερος χώρος και πρόκληση για την ανάπτυξη. Άρα δεν χρειάζεται μόνο μία παραγωγική βάση σε ένα χωριό, χρειάζεται και μία ριζική κοινωνική αλλαγή» τονίζει ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας για να εξηγήσει πως «η χώρα πρέπει να έχει ένα συνεκτικό σχέδιο σε εθνικό επίπεδο που θα κινείται σε δύο κατευθύνσεις. Το ένα είναι το δημογραφικό πρόβλημα. Χρειάζεται σε εθνικό επίπεδο ένα σχέδιο που να αντιμετωπίσει την υπογεννητικότητα και το δημογραφικό πρόβλημα. Διαφορετικά στα επόμενα 20 χρόνια με τους ρυθμούς που πάμε, όχι κόσμος σε χωριά, δεν θα υπάρχει νεολαία στις πόλεις. Και το δεύτερο είναι να στηρίξουμε την οικογένεια. Εμείς πήραμε τη μεγάλη πρωτοβουλία με μια θεσμική κίνηση -ούτε πανό είδε κανείς, ούτε ντουντούκα- θεσμικά και κινηματικά πήγαμε με συμμάχους για να προστατεύσουμε με τη Συνταγματική αναθεώρηση την λαϊκή οικογενειακή στέγη. Δεν έχει χρώμα το να προστατεύσω το σπίτι ενός κατατρεγμένου ανθρώπου, έχει ευαισθησία, έχει ανθρωπιά και έχει και δημοκρατία, γιατί είναι δίκαιο το αίτημα.Δεν μιλάμε για τις βίλες, δεν πάμε να στηρίξουμε τις βίλες».
Δεν διστάζει όμως να σχολιάσει με δηκτικό τρόπο το πολιτικό σύστημα της χώρας για τον τρόπο που αντιμετωπίζει το θέμα. «Έχουμε τώρα το μεγάλο πρόβλημα με τα κόκκινα δάνεια, έχουμε πρόβλημα με την πρώτη κατοικία. Γιατί κρυβόμαστε; Κρύβεται όλο το πολιτικό σύστημα της Αθήνας, όλων ανεξαρτήτως κόμματος. Κανείς δεν μιλάει. Δεν μπορεί η δημοκρατία μας, που είναι σε αυτό το επίπεδο ωριμότητας, να προστατεύσει το 5% των πολιτών που κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι τους;»
Αναφερόμενος στην πόλη του Αγρινίου ο περιφερειάρχης στέκεται στις παρεμβάσεις κοινωνικού χαρακτήρα . Κάνει ξεχωριστή αναφορά στις δομές του “Παναγία Ελεούσα”, το κτίριο της ΕΛΕΠΑΠ, που το χαρακτηρίζει κέντρο αποκατάστασης κόσμημα στην Ευρώπη, τις 30 νέες σχολικές μονάδες που έγιναν εκ των οποίων οι 12 στην Αιτωλοακαρνανία, αλλά και στην ένταξη του παλιού νοσοκομείου Αγρινίου στα βιοκλιματικά κτίρια.
Ξεχωριστή αναφορά κάνει στο πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας στο Αγρίνιο. «Η δημοτική αρχή έχει ένα όραμα, που αφορά την πόλη του νερού. Δηλαδή έχουμε μία πόλη με δακτυλίους και με έργα υποδομής, να δώσουμε μία ταυτότητα, ένα χρώμα. Το Αγρίνιο θέλει κι αυτό την ταυτότητά του, το τοπόσημό του. Δίπλα μας είναι η μεγαλύτερη λίμνη, η Τριχωνίδα, είναι μία ανάσα από το Αγρίνιο και σήμερα δεν έχει καμία σοβαρή υποδομή. Το έργο που έχουμε σχεδιάσει έχει και στοιχεία ανάπλασης. Επίσης είναι και ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός που θα κάνουμε για να πάρουμε ιδέες σχετικά με τη χωροταξία και τη χρήση. Εμείς στηρίζουμε όλο το πρόγραμμα της Δημοτικής Αρχής, είναι 22 εκατομμύρια ευρώ, δεν είναι μικρή παρέμβαση. Είναι τα χρήματα της περιφέρειας -πολλές φορές με βλέπετε πολύ διακριτικό, δεν μιλάω- αλλά τα χρήματα κάποιος έχει σχεδιάσει να έρθουν εδώ, κάποιος έχει διεκδικήσει και αυτή είναι η περιφέρεια».
Ο Α. Κατσιφάρας μιλά και για την ανάπλαση του Παπαστράτειου Πάρκου, χαρακτηρίζοντάς την πρόκληση για όλους. “Νομίζω ότι το σχέδιο που έχει διαμορφώσει δημοτική αρχή και το χρηματοδοτούμε στο σύνολό του εμείς από το πρόγραμμα, είναι μία μεγάλη ευκαιρία για το ίδιο το Αγρίνιο. Όμως από την άλλη πλευρά οι καταγγελίες ή οι αμφισβητήσεις δεν οδηγούν πλέον πουθενά. Να κλείσει η διαβούλευση και να πάμε στην υλοποίηση” λέει χαρακτηριστικά.
Σχετικά με τη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας εμφανίστηκε αισιόδοξος. «Χρειάζεται επικαιροποίηση της μελέτης και το Υπουργείο να εντάξει το έργο. Νομίζω ότι είμαστε στο τελικό στάδιο και εμείς είμαστε εδώ να διεκδικούμε αυτό, το οποίο δεν είχε σχεδιαστεί. Νομίζω ότι το έχουμε πάει σε ένα πολύ καλό επίπεδο και θα είμαστε εδώ ως εγγυητές για να υλοποιηθεί» αναφέρει και συμπληρώνει ότι το διάστημα αυτό η Περιφέρεια με εργολαβίες που τρέχουν συντήρηση του τμήμα Χαλίκι – Κουβαράς της εθνικής οδού.
Στη συζήτηση μπαίνει και η ανενεργή σιδηροδρομική γραμμή Κρυονερίου- Αγρινίου «Θέλω να βάλουμε το τρένο στη ράγα. Έχουμε μία ανενεργή γραμμή που πρέπει να την κάνουμε ή μία τουριστική ατραξιόν, εναλλακτική με βάση την περιήγηση, τη μοναδικότητα, ή πρέπει να την κάνουμε έναν προαστιακό μεταξύ Μεσολόγγι και Αγρίνιο. Έχω δουλέψει πάρα πολύ σε αυτό και περιμένουμε τη μελέτη βιωσιμότητας, γιατί χωρίς βιωσιμότητα δεν θα βάλει κανείς τα χρήματα» τονίζει χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τις παρεμβάσεις που κάνει η Περιφέρεια στην περιοχή του δήμου Ακτίου – Βόνιτσας σε σχέση με τις αναπτυξιακές προοπτικές που προσφέρει το αεροδρόμιο του Ακτίου υποστηρίζει «Το έργο που εντάξαμε στην αρχή χτυπήθηκε από πάρα πολλούς» Αφού το Άκτιο θα είναι ο αναπτυξιακός πόλος, ήδη η Fraport κάνει επενδύσεις, τη χρονιά που πέρασε σπάσαμε ρεκόρ στις αφίξεις. Είναι μία θα έλεγα ναυαρχίδα αναπτυξιακή που έχει η Αιτωλοακαρνανία και πρέπει να το αξιοποιήσουμε στο έπακρο. Εμείς βάλαμε το μεγάλο οδικό έργο, αλλά δεν μείναμε εκεί. Έχουμε το έργο Πογωνιά -Πλάγια, έχουμε το έργο Κουβαράς – Φυτείες που δώσαμε στην κυκλοφορία και θα συνεχίσουμε από τις φυτείες μέχρι το Μύτικα”.
Με κομψό τρόπο όμως κριτικάρει και τα όσα ειπώθηκαν για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας «Αν δεν φέρω τον τουρίστα από το Άκτιο θα υπάρχει τουρίστας στο Αγρίνιο ή στο Μεσολόγγι; Για να υπάρχει Αγρίνιο στο μέλλον, θα πρέπει να υπάρχει ενδοχώρα, αν δεν υπάρχει ενδοχώρα, δεν θα υπάρχει Αγρίνιο στο μέλλον και νομίζω ότι και εδώ έχει παγιδευτεί λίγο το Αγρίνιο. Πρέπει να γυρίσει λίγο τη ματιά του, το βλέμμα του, την έγνοια του, αυτό που λέω πολλές φορές νοιαζόμαστε και για τους άλλους.»
Τέλος ο Απ. Κατσιφάρας από την εμπειρία του στην Ευρώπη και ως πρόεδρος της Διαμεσογειακής Επιτροπής των Περιφερειών δηλώνει πως παίρνεις εμπειρίες, βλέπει και τι κάνουν εκεί, ποια είναι τα προτάγματα, πως βλέπουμε την πολιτική συνοχής, που κατευθύνουμε τους πόρους. «Οι ολοκληρωμένες χωρικές επενδύσεις είναι μία εμπειρία ευρωπαϊκή, οι αστικές αναπλάσεις σε όλους τους δήμους είναι επίσης μία εμπειρία. Εμείς είχαμε στην Ελλάδα είχαμε ένα αθηνοκεντρικό κράτος, το κάνουμε πατροκεντρικό κράτος και όταν φτάναμε στην πόλη μας το κάναμε αγρινιοκεντρικό. Προσωπικά είμαι ενάντια στον τιμοκατάλογο έργων, θέλω ολοκληρωμένες πολιτικές και σχέδια».