Αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε για την παράδοση της Παράκαμψης Αμφιλοχίας στον αυτοκινητόδρομο Άκτιο-Αμβρακία.
Σήμερα είμαστε αρκετά προχωρημένο στάδιο εργασιών και 14 μήνες μετά την έναρξη του έργου. Τα εργοτάξια που έχουν στηθεί κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου δουλεύουν εντατικά προκειμένου το σύνολο του έργου να παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2023 που είναι και η οριακή του προθεσμία.
Η μάχη που δίδεται αυτή τη στιγμή είναι στο τμήμα των 17 χιλιομέτρων, που ξεκινά από την σύνδεση με την Ιόνια Οδό στον Ανισόπεδο Κόμβο Ριβίου και καταλήγει στην περιοχή του Δρυμού. Πρόκειται για την Παράκαμψη Αμφιλοχίας η οποία αποτελεί το πρώτο ορόσημο στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου.
Μεγάλος στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι εντός του καλοκαιριού το τμήμα αυτό να δοθεί στην κυκλοφορία. Αυτή η παράδοση θα αλλάξει συνολικά τις οδικές μεταφορές από την Ιόνια Οδό και δυτικά της περιοχής της Αμφιλοχίας.
Αυτή τη στιγμή η πόλη δέχεται όλα τα οχήματα από και προς τη δυτική ακτή και τα νησιά του Ιονίου με αποτέλεσμα ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες το κυκλοοφοριακό να αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα.
Ποιο είναι το έργο
Το έργο για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου της Αμβρακίας Οδού, υπεγράφη στα τέλη Νοεμβρίου του 2020. Ανάδοχος είναι η Μυτιληναίος και το κόστος του έργου φτάνει τα 150 εκατ. ευρώ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ.
Αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο για τη Δυτική Ελλάδα (μέχρι τουλάχιστον να ξεκινήσουν τα έργα για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος). Στο σύνολο του ο αυτοκινητόδρομος έχει 48,5 χιλιόμετρα εκ των οποίων 14 χιλιόμετρα (Άκτιο-Βόνιτσα) έχουν δοθεί στην κυκλοφορία από το 2019.
Με την παράδοση και των 17 χιλιομέτρων της Παράκαμψης Αμφιλοχίας θα απομένουν περίπου ακόμα 17 χιλιόμετρα για την πλήρη αποπεράτωση του άξονα. Αυτά αφορούν στο τμήμα Βόνιτσα-Δρυμός περίπου 14 χιλιομέτρων, σχεδόν όλο ορεινό και ένα μικρό τμήμα στο Άκτιο.
Σημερα στα οδικά έργα του Άκτιο-Αμβρακία εργάζονται περίπου 200 άτομα, αρκετά εκ των οποίων από την ευρύτερη περιοχή. Με την έλευση εργαζομένων για το έργο παρατηρήθηκε και αύξηση στα μισθωμένα ακίνητα σε Βόνιτσα και Αμφιλοχία.
Η πλήρης παράδοση
Το υπόλοιπο έργο έχει σήμερα, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα κατασκευής, χρόνο μέχρι το καλοκαίρι του 2023 για να ολοκληρωθεί (η διάρκεια καθορίστηκε σε 30 μήνες από την υπογραφή). Σε κάθε περίπτωση, αυτό που δεν μπορεί να ξεπεραστεί, είναι το απόλυτο χρονικό όριο που έχει τεθεί από την Ε.Ε. και είναι η 31η Δεκεμβρίου 2023. Μέχρι τότε ο αυτοκινητόδρομος στο σύνολο του πρέπει να είναι λειτουργικός.
Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία, έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους. Το έργο υλοποιείται με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Είναι έργο γέφυρα, καθώς ξεκίνησε με πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013. Με τη λειτουργία του εκτιμάται ότι θα αυξηθούν σημαντικά τα επίπεδα οδικής ασφάλειας και θα σταματήσει ο μεγάλος φόρος αίματος που βιώνει η περιοχή με τα τροχαία στον υφιστάμενο δρόμο.
Τα μεγάλα κέρδη της περιοχής
Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία θεωρείται πολύτιμος όχι μόνο για την περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας η οποία αποκτά δίκτυο αυτοκινητόδρομων μαζί με την Ιόνια Οδό αλλά και για τα νησιά του Ιονίου. Πρώτη κερδισμένη θα είναι η Λευκάδα καθώς ο χρόνος οδήγησης θα μειωθεί σχεδόν κατά μία ώρα και από την Αθήνα θα απαιτούνται περίπου 3 ώρες για να φτάσει κανείς στην πόλη της Λευκάδας.
Μεγάλο κέρδος θα έχουν και οι οδικές μεταφορές από Κέρκυρα, Παξούς και Αντίπαξους, αλλά και τα παράλια της Ηπείρου (από Πρέβεζα μέχρι Ηγουμενίτσα) με παρόμοια μείωση στους χρόνους οδήγησης.
Ένα “παράπλευρο” κέρδος, θα είναι και η μεγαλύτερη κίνηση που αναμένεται να έχει η υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας η οποία θα ενωθεί με τον αυτοκινητόδρομο Ακτίου-Αμβρακίας και κατ` επέκταση με το δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Τέλος, ως συμπληρωματικό έργο τρέχει και το έργο της διπλής οδικής σύνδεσης Λευκάδας με την Αμβρακία Οδό. Το έργο το οποίο έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ προχωρά και αναμένεται να ολοκληρωθεί σχεδόν παράλληλα με τον αυτοκινητόδρομο. Η διπλή σύνδεση θα μεταφέρει με μεγαλύτερη ασφάλεια τους οδηγούς από τον αυτοκινητόδρομο μέχρι την πόλη της Λευκάδας μέσω ενός δρόμου ταχείας κυκλοφορίας.
Νίκος Καραγιάννης