Ένα ερώτημα “κρίσεως” του πρώην δημάρχου Μεσολογγίου Παναγιώτη Κατσούλη και υποψηφίου περιφερειακού συμβούλου με την παράταξη του πρώην περιφερειάρχη Απόστολου Κατσιφάρα, κατάφερε να δικαιώσει την Περιφερειακή Αρχή του Νεκτάριου Φαρμάκη. Η ερώτηση “κρίσεως” του κ. Κατσούλη αφορούσε την πολύπαθη καμάρα στον δρόμο προς την Τουρλίδα. Από την ώρα που ο πρώην δήμαρχος ανέβασε στο fb το ερώτημα “κρίσεως” άρχισαν τα όργανα… Πέραν του Αντιπεριφερειάρχη Θανάση Μαυρομάτη που απάντησε για το θέμα, την έκπληξη την έκανε η απάντηση του Κώστα Κούστα που κατάφερε να δικαιώσει την Περιφρειακή Αρχή και να διαψεύσει τα όσα υποστήριξε ο πρώην δήμαρχος και η παράταξη Κατσιφάρα….
Η απάντηση Θ. Μαυρομάτη
«Δυστυχώς, είμαι υποχρεωμένος να τοποθετηθώ δημόσια σχετικά με αναφορές του κ. Κατσούλη καθώς αισθάνομαι πως τα όσα ανέφερε με προσβάλλουν προσωπικά, όχι ως Αντιπεριφερειάρχη αλλά ως Μεσολογγίτη. Αλλά και γιατί μου είναι αδιανόητο να επιτρέψω τη συνέχιση της Γκεμπελικής τακτικής “λέγε – λέγε κάτι θα μείνει στο τέλος”, καθώς τη “δηλητηρίαση” της δημόσιας και κοινωνικής ζωής με ψέματα.
Είναι μάλλον σαφές ότι ο πρώην Δήμαρχος δεν αντιλήφθηκε πως το έργο του οποίου εισηγήθηκα την προένταξη δεν αφορά στην μεταλλική κατασκευή παραπλεύρως της 3ης καμάρας του δρόμου προς Τουρλίδα, αλλά στην κυρίως γέφυρα του δρόμου που είναι στατικά ανασφαλής για την διερχόμενη κυκλοφορία και χρειάζεται ανακατασκευή. Από το σημείο αυτό διέρχονται μεταξύ άλλων φορτηγά που μεταφέρουν αλάτι από τις αλυκές, καθώς επίσης σχολικά και τουριστικά λεωφορεία.
Και αυτό μάλιστα, ήταν κάτι που το επεσήμανε και ο εκλεγμένος Περιφερειακός Σύμβουλος, Μεσολογγίτης, Κώστας Κούστας, ο οποίος τοποθετήθηκε στο περιφερειακό συμβούλιο υποστηρίζοντας την αναγκαιότητα της άμεσης τοποθέτησης της συγκεκριμένης γέφυρας.
Αναρωτιέμαι λοιπόν: Έπρεπε να μείνουμε αδιάφοροι, όπως η παράταξη του κ. Κατσούλη έμεινε όλα τα προηγούμενα χρόνια;
Ακόμα, για την πλήρη αποκατάσταση της αληθείας αναφέρω :
1. Η ανακατασκευή της 3ης και 7ης καμάρας του δρόμου προς Τουρλίδα, λόγω παλαιότητας καθώς και για τη βελτίωση της επικοινωνίας των υδάτων της λιμνοθάλασσας έχει ενταχθεί στο έργο «Συμπληρωματικά έργα για την αναβάθμιση των υδατικών οικοσυστημάτων» του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το οποίο, για λόγους που θα έπρεπε να ρωτήσετε την απελθούσα περιφερειακή αρχή, έχει καθυστερήσει να δημοπρατηθεί.
2. Η Π.Δ.Ε προκειμένου να εξασφαλίσει την ασφαλή διέλευση των οχημάτων μέχρι την ανακατασκευή τουλάχιστον της 3ης καμάρας, η οποία μετά από εισήγηση των Υπηρεσιών της κρίθηκε στατικά επικίνδυνη, προχώρησε στην προένταξη έργου για την κατασκευή μεταλλικής γέφυρας επί του κυρίως δρόμου για να μην επιβαρύνεται η υπάρχουσα γέφυρα από τα φορτία, έργο που προϋπολογίστηκε σε 74.400€, το οποίο φυσικά θα δημοπρατηθεί καθώς αυτό προβλέπει η νομοθεσία. Ο μοναδικός λόγος για τον οποίο προχωρήσαμε σε αυτή την επιλογή ήταν ένας: Η ασφάλεια των πολιτών.!
3. Η μεταλλική αυτή γέφυρα μόλις ανακατασκευασθεί η 3η καμάρα θα αποσυναρμολογηθεί και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί οπουδήποτε και οποτεδήποτε παραστεί ανάγκη.
Ξεκαθαρίζω λοιπόν: Ως Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών, που καλούμαι να διαχειριστώ με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα το δημόσιο χρήμα, ακολούθησα –ως όφειλα – όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες για να ολοκληρωθεί σωστά και προς όφελος του κοινωνικού συνόλου η δημοπράτηση και τελικά η ολοκλήρωση του έργου που αφορά στον δρόμο της Τουρλίδας. Αυτό, ανάμεσα σε άλλα σημαίνει και διόρθωση των ελλείψεων και παραλείψεων που υπήρχαν έτσι ώστε το έργο να είναι άρτιο και κυρίως ασφαλές για τους πολίτες.
Ας μας συγχωρέσουν για αυτά μας τα “ελαττώματα” όσοι επί χρόνια παρουσίαζαν έργα σε μακέτες και περπατούσαν μόνο… στο φως του φεγγαριού, ενώ η κοινωνία μετρούσε πληγές και ελλείμματα. Η σημερινή Περιφερειακή Αρχή, χωρίς να κουνάει το δάχτυλο σε κανέναν, διορθώνει τα μεγάλα λάθη του παρελθόντος και μετατρέπει τις μακέτες σε έργα. Δεν είμαι διατεθειμένος όμως να ανεχτώ να μας κουνάνε και το δάχτυλο όσοι ευθύνονται για την χρόνια καθυστέρηση και όσοι επιχειρούν να διχάσουν την κοινωνία με ψέματα.
Τέλος – τέλος, όλοι εμείς οι αιρετοί κρινόμαστε από τον λαό και από την κάλπη. Και κάποιοι έμειναν δύο φορές… μετεξεταστέοι.
ΥΓ: Ο κ. Κατσούλης,ιδιαίτερα ως μαθηματικός μπορεί να το καταλάβει εύκολα: Για να εγκριθεί κατά πλειοψηφία μια απόφαση στο Περιφερειακό Συμβούλιο απαιτεί το 50+1% των παρόντων. Παρόντα ήσαν 47 μέλη και από την παράταξη μας 19. Με βάση τα μαθηματικά που εγώ γνωρίζω, το έργο ψηφίστηκε και από άλλες παρατάξεις. Όχι άλλα ψέματα…
Η απάντηση Κ. Κούστα
Ως προς την αναγκαιότητα προσωρινής τοποθέτησης συναρμολογούμενης σιδερένιας γέφυρας στην 3η καμάρα προς Τουρλίδα μέχρις ότου προχωρήσουν τα έργα της πρόσκλησης 40 που περιγράφετε ως ΄΄Αναβάθμιση των υδάτινων οικοσυστημάτων Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου -Αιτωλικού και ένα από τα (6) έργα συνολικά της τάξης των 18.000.000 £ όπως αυτό του έργου της ΟΧΕ της προσβασιμότητας στην Τουρλίδα.
Επισημαίνω τα παρακάτω:
Η γέφυρα στη θέση 3η καμάρα του δρόμου Θεοξένια προς Τουρλίδας βρίσκεται υπό συνθήκες κατάρρευσης. Οι τεχνικές υπηρεσίες της τότε Νομαρχίας από το 1999 με έγγραφό τους στο Νομάρχη, είχαν διαπιστώσει και περιγράψει την οξείδωση των φερόντων συνεκτικών στοιχείων( σίδερα)και είχαν ζητήσει την άμεση την αποκατάστασή της όπως φαίνεται στο επισυναπτόμενο φωτογραφικό υλικό.
Έπρεπε να περάσουν 20 ολόκληρα χρόνια για να υπάρξει ευαισθητοποίηση. Κατ΄ επανάληψη είχα θέσει το θέμα στο Περιφερειακό συμβούλιο στην προηγούμενη περιφερειακή αρχή ! Η τοποθέτηση της σιδερένιας αποσυναρμολογούμενης προσωρινής γέφυρας αποτελεί αναγκαιότητα -αφού από στιγμή σε στιγμή μπορεί να συμβεί κατάρρευση -μέχρι την δημοπράτηση και υλοποίηση του ολοκληρωμένου έργου της προσβασιμότητας στην Τουρλίδα. Αρκεί να αναφέρουμε ότι ο μελετητής του έργου της ΟΧΕ για την Τουρλίδα είχε στατιστικοποιήσει την ημερήσια καλοκαιρινή διέλευση σε 800-1000 αυτοκίνητα (μελέτη 2017).
Η επισκεψιμότητα εφέτος το καλοκαίρι, και λόγω ειδικής κατάστασης (κορονοϊός )ξεπέρασε τα 2.800-3.000 το 24/ωρο κατά την θερινή περίοδο ( κάθε 20sec/ένα αυτοκίνητο. Εάν προσθέσει κανείς και τα βαριά φορτηγά μεταφοράς αλατιού, τα φορτηγά για το σαβούρωμα των φραγμών των ιβαριών, τα λεωφορεία των λουομένων, αντιλαμβάνεται κανείς τον κίνδυνο κατάρρευσης της γέφυρας !
Στήριξα την πρόταση του αντιπεριφερειάρχη Θανάση Μαυρομμάτη για προσωρινή και μόνο λύση ώστε να υπάρξει ασφαλής διέλευση των δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται, όπως θα έκανε ο κάθε λογικός υπεύθυνος εκλεγμένος αιρετός !
Το ερώτημα “κρίσεως” του Π. Κατσούλη
Η κατασκευή της ίδιας γέφυρας, στον ίδιο χρόνο,
θα πληρωθεί δύο φορές;
Ερώτημα “κρίσεως” στον κ. Αντιπεριφερειάρχη έργων & Υποδομών
Κατόπιν πολλών καθυστερήσεων, δημοσιεύτηκε την περασμένη Πέμπτη η προκήρυξη του έργου “Βελτίωση προσβασιμότητας περιοχής Τουρλίδας”, προϋπολογισμού 3.350.000 €. Πρόκειται για την ανάπλαση του δρόμου μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων που οδηγεί στην Τουρλίδα.
Σύμφωνα με την προκήρυξη, ως καταληκτική ημερομηνία ηλεκτρονικής αποσφράγισης των προσφορών ορίστηκε η 10η Νοεμβρίου και η συνολική προθεσμία περαίωσης του έργου είναι 12 μήνες. Επομένως, αν όλες οι προβλεπόμενες εκ του νόμου υπηρεσιακές διαδικασίες κυλίσουν ομαλά, τότε το έργο θα πρέπει να ξεκινήσει στις αρχές του 2021 και να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2022. Ακόμη και αν υπάρξουν ενστάσεις, τότε η όποια καθυστέρηση δεν θα υπερβαίνει το εξάμηνο.
Όμως παραδόξως στο Περιφερειακό Συμβούλιο της 30ης Σεπτεμβρίου, δηλαδή μόλις μία εβδομάδα πριν τη δημοσίευση της εν λόγω προκήρυξης, ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Έργων κ. Μαυρομμάτης Αθανάσιος, εισηγήθηκε κάτι που φαίνεται και είναι ακατανόητο.
Συγκεκριμένα στο 6ο θέμα της ημερήσιας διάταξης “1) Έγκριση προένταξης νέων έργων στο Ετήσιο Επενδυτικό Πρόγραμμα Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας έτους 2020, χρηματοδοτούμενο από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α.Π.) και χρηματοδότηση έργων Κ.Α.Π. από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και 2) έγκριση του τρόπου δημοπράτησης αυτών”.
Εισηγήθηκε το έργο “ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΜΕΤΑΛΛΙΚΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΣΤΗΝ 3Η ΚΑΜΑΡΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΡΛΙΔΑ, 74.400 €”, το οποίο ορθά ψηφίσθηκε ΜΟΝΟ από τους περιφερειακούς συμβούλους της πλειοψηφίας.
Μάλιστα στην αιτιολόγηση της εισήγησης αναφέρεται, πως “Πρόκειται για έργο που πρέπει να εκτελεσθεί άμεσα δεδομένου ότι η 3η καμάρα του δρόμου προς Τουρλίδα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στατικότητας με κίνδυνο για τα διερχόμενα οχήματα. Πρόκειται για προσωρινή λύση του προβλήματος έως ότου κατασκευασθεί η νέα γέφυρα”.
Αν το συγκεκριμένο έργο ερχόταν προς έγκριση ένα χρόνο πριν, τότε ενδεχομένως να δικαιολογούταν η αναγκαιότητα του. Θα μεσολαβούσε το χρονικό διάστημα των 2 ετών μέχρι την κατασκευή της ενταγμένης στην ΟΧΕ γέφυρας της 3ης καμάρας, διάστημα ικανό για να υποστηριχθεί το επείγον της κατασκευής λόγω “επικινδυνότητας”. Άλλωστε και αν λαθεύω διαψεύστε με κ. Αντιπεριφερειάρχη, η “επικινδυνότητα” αυτή είχε επισημανθεί δημοσίως από το Δήμο Μεσολογγίου εδώ και 13 μήνες (12/9/2019), όταν και πραγματοποίησε κάποιες εργασίες επισκευής αυτών των μεταλλικών γεφυρών.
Όμως ερχόμενο ως έργο τώρα και μάλιστα ως “προένταξη”, πράγμα που σημαίνει πως δεν υπάρχει άμεση ωριμότητα δημοπράτησης και επομένως είναι αναγκαίο το χρονικό διάστημα κάποιων μηνών μέχρι να φθάσουμε στην εγκατάσταση αναδόχου, τότε είναι οφθαλμοφανές πως αυτή θα συμπέσει χρονικά με το ίδιο έργο που θα κατασκευάζεται στα πλαίσια της ΟΧΕ!
Φαντάζει αστείο αλλά είναι τραγικό. Πιθανή εκτέλεση αυτής της απόφασης από την περιφερειακή αρχή, θα στοιχίσει αναίτια και σε καιρούς δύσκολους για τον ελληνικό λαό, 75.000 € κρατικό χρήμα.
κ. Περιφερειάρχη
Έχετε χρόνο να μετατρέψετε την άστοχη απόφαση της “προένταξης” σε “απένταξη” του συγκεκριμένου έργου. Το Μεσολόγγι και η Αιτωλοακαρνανία ολάκερη, έχουν πολλές ανάγκες και τα χρήματα αυτά μπορούν να “πιάσουν τόπο” σε κάποια άλλη επιλογή σας.
Στην αντίθετη περίπτωση, δυστυχώς θα δικαιώσετε όλους εκείνους που κάνουν λόγο για “προεκλογικό γραμμάτιο”…
Παναγιώτης Α. Κατσούλης
Εκπαιδευτικός
Πρώην Δήμαρχος Μεσολογγίου
Μέλος Ν.Ε. Ανασυγκρότησης ΣΥΡΙΖΑ Αιτωλ/νιας