Σε κατανυκτική ατμόσφαιρα τελέσθηκε η Ακολουθία του Β’ Κατανυκτικού Εσπερινού το απόγευμα της Κυριακής Α’ Νηστειών, 5 Μαρτίου 2023 στην Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας, σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχει καταρτισθεί και ανακοινωθεί.
Συγκεκριμένα ο Εσπερινός τελέσθηκε στην Ιερά Πόλη Μεσολογγίου, στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής, με ομιλητή τον πανοσιολογιώτατο αρχιμανδρίτη Νεκτάριο Μουλατσιώτη, Πρωτοσύγκελλο της Ιεράς Μητροπόλεως Φωκίδος και θέμα: «Το τέλος ενός πνευματικού αγώνα»∙ στην Αμφιλοχία, στον Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου, με ομιλητή τον πανοσιολογιώτατο αρχιμ. Αμβρόσιο Σιώρο, Αρχιερατικό Επίτροπο Ινάχου και θέμα: «Ως τον Άσωτο Υιό δέξαι με πάτερ»∙ στον Αστακό, στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου, με ομιλητή τον αιδεσιμολογιώτατο π. Μιχαήλ Βραχά, Εφημέριο του Ιερού Ναού Αγίου Αθανασίου Καραϊσκάκη και θέμα: «Η έβδομη ημέρα»∙ στην Βόνιτσα, στον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος, με ομιλητή τον πανοσιολογιώτατο αρχιμ. Ιωσήφ Ζωγράφο, Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο της Ιεράς Μητροπόλεώς μας και θέμα: «Δώρησαί μοι τοῦ ὁρᾶν τὰ ἐμὰ πταίσματα καὶ μὴ κατακρίνειν τὸν ἀδελφόν μου» και στο Θέρμο, στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου, με ομιλητή τον αιδεσιμολογιώτατο πρωτοπρ. Δημήτριο Πατσιαλό και θέμα: «Η Ορθόδοξη πίστη και ζωή».
Στο Αγρίνιο η Ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού τελέσθηκε στον Ιερό Ναό Αγίου Χριστοφόρου, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνού, ο οποίος συνέχισε την ανάπτυξη του θέματος: «Συνοδοιπόροι στο Θείο Πάθος», που πραγματεύεται στις φετινές κατανυκτικές αυτές ακολουθίες.
Αφού έκανε μια σύνδεση με την προηγούμενη ομιλία του, όπου είχε αναλύσει τα γεγονότα των δύο πρώτων ημερών της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος, προχώρησε στην ανάλυση όσων διαδραματίστηκαν την Αγία Και Μεγάλη Τετάρτη, σύμφωνα με την περιγραφή των τεσσάρων Ευαγγελιστών.
Αναφέρθηκε στην επίσκεψη του Χριστού στο σπίτι τού Φαρισαίου Σίμωνα του Λεπρού και σε όσα έγιναν, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης και του δείπνου. Μίλησε για τα τρία πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν, τον Σίμωνα τον Φαρισαίο, την αμαρτωλή γυναίκα και τον προδότη Ιούδα. Περιέγραψε τη συμπεριφορά τους, ανέλυσε τους χαρακτήρες τους και προσέφερε διδακτικά συμπεράσματα, με σκοπό να γίνουν αφορμή σκέψης και προβληματισμού.
Τόνισε, ότι σκοπός της παράθεσης αυτών των τριών ανθρώπων είναι να συγκρίνουμε τους εαυτούς μας με την δική τους στάση και συμπεριφορά απέναντι στον Χριστό. Ο Φαρισαίος άνοιξε το σπίτι του στον Χριστό∙ η αμαρτωλή γυναίκα Του άνοιξε την καρδιά της. Ο Φαρισαίος έκρινε σωστά και δέχθηκε τον Χριστό, αλλά δεν τον αναγνώρισε ως Θεάνθρωπο Σωτήρα. Η γυναίκα έπραξε σωστά αναγνωρίζοντας τον Χριστό ως Λυτρωτή εκφράζοντας Του την ευγνωμοσύνη της.
Εμείς οι χριστιανοί οφείλουμε να δείχνουμε ταυτόχρονα αγάπη και ευγνωμοσύνη. Δεν υπάρχει αγάπη χωρίς ευγνωμοσύνη και ευγνωμοσύνη χωρίς αγάπη. Στην πρώτη περίπτωση η αγάπη είναι υποκριτική, ενώ στη δεύτερη περίπτωση η ευγνωμοσύνη είναι συμφεροντολογική, υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο Σεβασμιώτατος.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του προέτρεψε όλους να συγκρίνουμε τον εαυτό μας με τα τρία αυτά πρόσωπα και να σκεφτούμε σοβαρά ποιά στάση θα επιλέξουμε και με ποιό τρόπο εμείς θα πλησιάσουμε και θα σταθούμε ενώπιον του Χριστού.