Δεν ζήτησε ανανέωση των προσφορών το υπουργείο Υποδομών για τον οδικό άξονα-φάντασμα που κατασκευάζεται επί σχεδόν 10 χρόνια. Οι διαγωνισμοί, το σενάριο επαναπροκήρυξης και πώς εμπλέκεται η εργολαβία του άξονα Πάτρα – Πύργος
Την προαναγγελθείσα ακύρωση του διαγωνισμού, προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, για την εργολαβία-σκούπα που αφορούσε την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ακτιο – Αμβρακία επισημοποίησαν οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών.
Στον διαγωνισμό είχε μειοδοτήσει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ, αλλά υπήρξαν προσφυγές (από την ιταλική GD Infrastrutture) και εμπλοκές που συνδέονται με τα απόνερα του συμβιβασμού μεταξύ ισχυρών εργοληπτών και Επιτροπής Ανταγωνισμού το 2017. Πολλοί πίστευαν πως η νομοθετική ρύθμιση που κατέθεσε προ διμήνου η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών θα οδηγούσε σε ξεμπλοκάρισμα κάποιων διαγωνισμών, όπως και ο συγκεκριμένος.
Ομως στις 31 Δεκεμβρίου έληγε η ισχύς των προσφορών και στις 31 Ιανουαρίου 2020 η ισχύς των εγγυητικών επιστολών. Από το υπουργείο Υποδομών δεν ζήτησαν παράταση της ισχύος των προσφορών και των εγγυητικών επιστολών. Μάλιστα ενημέρωσαν την GD Infrastrutture, που τις ανανέωσε, πως δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο, χωρίς προηγουμένως να ζητηθεί από την υπηρεσία και συνεπώς δεν γίνεται δεκτή.
Το τμήμα Ακτιο – Αμβρακία, όπως είχε πει προ μηνών στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, έχει κοστίσει μέχρι σήμερα περίπου 6,1 εκατ. ευρώ το χιλιόμετρο (χωρίς τις μελέτες και την επίβλεψη), χωρίς να έχει ολοκληρωθεί. Το 2010 ανατέθηκαν τέσσερις εργολαβίες για την αναβάθμιση του οδικού άξονα, με προϋπολογισμό 142 εκατ. ευρώ.
Τελικά, έπειτα από σχεδόν δέκα χρόνια, το υπουργείο αναγκάστηκε να προχωρήσει στη δημοπράτηση μιας εργολαβίας-σκούπα, που όπως προαναφέρθηκε είχε προϋπολογισμό μεγαλύτερο από αυτόν των τεσσάρων αρχικών εργολαβιών. Τώρα το έργο αναμένεται να επαναπροκηρυχθεί.
Η διαμάχη μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της GD Infrastrutture απειλεί τον σχεδιασμό του Κ. Καραμανλή και για ένα άλλο κρίσιμο έργο, τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος. Για το συγκεκριμένο έργο εκκρεμεί η οριστική πρόταση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να γνωρίζουμε αν θα ενταχθεί στην Ολυμπία Οδό (που κατασκεύασε και διαχειρίζεται τον άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα) ή θα επαναπροκηρυχθεί με άλλο μοντέλο (π.χ. ως ενιαίο έργο) ή θα προχωρήσουν οι σημερινές οκτώ εργολαβίες, στις πέντε από τις οποίες έχουν υπογραφεί και συμβάσεις.
Οι μήνες, πάντως, περνούν χωρίς να έχει ξεκαθαριστεί η εικόνα για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος καθώς έπρεπε να «ζυμωθεί» και η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός. Στην περίπτωση που υπάρξει θετικό σήμα από τις Βρυξέλλες, ακούγεται πως θα συγκροτηθεί μια ξεχωριστή κοινοπραξία στην οποία θα συμμετέχουν οι μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού πλην της γερμανικής Hochtief, η οποία δεν θέλει να εμπλακεί στην κατασκευή του Πάτρα – Πύργος. Αν δεν υπάρξει έγκριση του σχεδίου από τις κοινοτικές υπηρεσίες, τότε η κατάσταση περιπλέκεται.
Ταυτόχρονα το υπουργείο πιέζεται από την GD Infrastrutture, η οποία είχε στείλει και διαταγές πληρωμής για ληξιπρόθεσμες οφειλές. Λίγο πριν λήξει το 2019, οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών πλήρωσαν, πάντως, στην εταιρεία τρεις ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς 219.000 ευρώ για την 6η εργολαβία του Πάτρα -Πύργος καθώς και έναν ληξιπρόθεσμο λογαριασμό 33.000 ευρώ για την 8η εργολαβία.
euro2day.gr