Τα λάθη του ΓΠΣ Αγρινίου, το Επιχειρηματικό Πάρκο και η κάθετη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό δίνουν το στίγμα στις προτεραιότητας
Τη φιλόδοξη προσπάθεια ολοκλήρωσης του πολεοδομικού σχεδιασμού της χώρας ανακοίνωσε πρόσφατα το Υπουργείο Περιβάλλοντος επενδύοντας για το σκοπό αυτό 200 εκατ. ευρώ. Η πρόσκληση που απευθύνεται στους δήμους της χώρας αφορά τη σταδιακή δημιουργία τοπικών πολεοδομικών σχεδίων για όλες τις δημοτικές ενότητες της χώρας. Πρόκειται για ένα εργαλείο σχεδιασμού, που θα επιλύσει θέματα όπως οι χρήσεις γης, τα νέα οικιστικά σχέδια, η χωροθέτηση μεγάλων επενδύσεων, ο χαρακτηρισμός των τοπικών δρόμων, τα τοπικά σχέδια προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και τα τοπικά σχέδια διαχείρισης καταστροφών και κινδύνων.
Ο δήμος Αγρινίου με χθεσινή απόφαση του δημοτικού συμβουλίου αποφάσισε τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα θέτοντας σε πολύ υψηλή προτεραιότητα τις Δημοτικές Ενότητες Αγρινίου και Αγγελοκάστρου, ενώ ακολουθούν οι υπόλοιπες οκτώ Δημοτικές Ενότητες του δήμου σε υψηλή απλώς προτεραιότητα. Η κατάταξη των Δημοτικών Ενοτήτων σε σειρά προτεραιότητας έχει να κάνει με την ανάγκη αναθεώρησης των εγκεκριμένων ΓΠΣ, την ανάγκη ρύθμισης και σχεδιασμού του χώρου για προσέλκυση επενδύσεων μέσω δημιουργίας παραγωγικών-επιχειρηματικών υποδοχέων, τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις στην περιοχή, την ανάγκη ρύθμισης του χώρου για διευκόλυνση της οικονομικής δραστηριότητας, κλπ.
Το σκεπτικό των προτεραιοτήτων
Ο γενικός γραμματέας του Δήμου Αγρινίου Δ. Τζιώλης ανέλυσε το σκεπτικό του δήμου Αγρινίου σε σχέση με τις προτεραιότητες σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι δεν υπάρχει στην περίπτωση του δήμου Αγρινίου καμία Δημοτική Ενότητα που να μπορεί να θεωρηθεί μέσης προτεραιότητας. Και αυτό γιατί υπάρχουν οικισμοί όπως το Παναιτώλιο, το Καινούργιο και η Νεάπολη διαθέτουν εγκεκριμένο ΓΠΣ, που ανάγεται στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Μάλιστα διευκρίνισε ότι επειδή το πρόγραμμα θα εξελιχθεί σε φάσεις και αρχικά θα χρηματοδοτηθούν 200 μελέτες πανελλαδικά, η περίπτωση της περιοχής της Τριχωνίδας, που αφορά τέσσερις Δημοτικές Ενότητες (Αρακύνθου, Μακρυνείας, Θεστίεων, Παραβόλας) θα είναι δύσκολο να τύχει χρηματοδότησης άμεσα, ενώ είναι πιθανό να αντιμετωπίσει τεχνικής φύσης θέματα ως περιοχή Νatura σε σχέση νέο περιβαλλοντικό νόμο και το γεγονός ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη από το Υπουργείο.
Αναφορικά με τη Δημοτική Ενότητα Αγρινίου, αξίζει να σημειωθεί ότι η προτεραιότητα δίνεται στην πόλη του Αγρινίου καθώς είναι γνωστό πως το από το 2013 εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Αγρινίου χρίζει άμεσης ανάγκης αναθεώρησης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν διαπιστωμένα σφάλματα στις χρήσεις γης, προβλήματα εξοντωτικής απόκλισης οικοδομικής εκμετάλλευσης ΜΣΔ και θεσμικού συντελεστή δόμησης σε συγκεκριμένες πολεοδομικές γειτονιές, ακυρώνοντας σε πολλές περιπτώσεις συστάσεις οριζοντίου δικαιώματος ύψους (π.χ Πολεοδομική Γειτονιά Γκένοβα από 1,2 σε 0,7), αστοχίες στην χωροθέτηση ΒΙΟΠΑ που δεν καλύπτουν σε καμιά περίπτωση τις αυξημένες αναπτυξιακές ανάγκες της ευρύτερης περιοχής, προβλήματα στην χωροθέτηση χοιροτροφικών και κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων που αποτελεί βραχίονα της τοπικής και όχι μόνο οικονομίας, αναντιστοιχίες και λάθη σε χρήσεις γης εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος Αγρινίου οι οποίες ακυρώνουν οικονομικές δραστηριότητες, αλλά και η ανάγκη εναρμόνισης των χρήσεων γης με την μεταγενέστερη νομοθεσία.
Σε σχέση με τη Δημοτική Ενότητα Αγγελοκάστρου οι λόγοι, που επιτάσσουν την ανάγκη μελέτης – οργάνωσης του χώρου, μέσω ενός ενιαίου ευρύτερου σχεδιασμού, που θα καλύπτει σε πρώτη φάση τις Δημοτικές Ενότητες Αγρινίου και Αγγελοκάστρου, είναι η στόχευση για την κάθετη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, καθώς και η δημιουργία στην περιοχή ενός Επιχειρηματικού Πάρκου. Σε γειτνιάζουσα έκταση της Ιόνιας Οδού, εντός των ορίων της Δημοτικής Ενότητας Αγγελοκάστρου, ο Δήμος Αγρινίου βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο παραχώρησης δημοσίου κτήματος για δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου ως δράση πολιτικής και αναπτυξιακής προτεραιότητας της ευρύτερης περιοχής σε ένα οργανωμένο πλαίσιο πολεοδομικής οργάνωσης και περιβαλλοντικής ισορροπίας. Η δημιουργία ενός υπερτοπικού υποδοχέα (βιομηχανίας, βιοτεχνίας, χονδρεμπορίου, logistics, κλπ), ενός επιχειρηματικού πάρκου, προϋποθέτει την σύνδεση του με σύγχρονα οδικά δίκτυα. Επίσης η ανάγκη νέας οδικής σύνδεση της Ιόνιας Οδού με Αγρίνιο και κατά επέκταση με τον υπό κατασκευή διευρωπαϊκό άξονα Αγρινίου – Καρπενησίου και την μελλοντική του σύνδεση με την κεντρική Ελλάδα.